Projekt edukacyjny pn. Lubuska Szkoła Letnia „Prawo na rzecz inkluzji społecznej” ma na celu promocję nauki prawa – doktryny (prac i badań naukowych) i judykatury – oraz dyscyplin pokrewnych jako instrumentu ułatwiającego proces inkluzji społecznej i integracji migrantów w społeczeństwie przyjmującym.
Projekt LSL „Prawo na rzecz inkluzji społecznej” jest adresowany do studentów pochodzenia ukraińskiego studiujących w Polsce – przedstawicieli największej mniejszości z doświadczeniem migracyjnym w warunkach polskich – zwłaszcza tych, którzy przyjechali do naszego państwa po 24 lutego 2022 r. Pięciodniowy kurs dla 20 młodych osób pochodzenia ukraińskiego pozwoli na podniesienie ich poziomu wiedzy, a przez to zrozumienia – dla leżących u podstaw społeczeństwa polskiego wartości, w szczególności – praw człowieka – stając się tym samym narzędziem ułatwiającym ich integrację z przyjmującą społecznością.
Projekt zakłada przeprowadzenie 9 sesji wykładowych o tematyce mającej umożliwić zapoznanie jego uczestników z wynikami badań z zakresu tych gałęzi prawa, które są najbardziej istotne dla harmonijnego współżycia społecznego, uzupełnionych o spojrzenie na poruszane zagadnienia w perspektywie innych dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk społecznych przez naukowców – wykładowców specjalizujących się w przedmiotowych zagadnieniach (często z doświadczeniem praktycznym).
- Sesja I „Krajowy system ochrony praw człowieka”
- Sesja II „Europejski i międzynarodowy system ochrony praw człowieka”
- Sesja III „Instytucjonalne gwarancje ochrony praw człowieka”
- Sesja IV „Zakaz dyskryminacji jako narzędzie inkluzji społecznej – cz. I”
- Sesja V „Zakaz dyskryminacji jako narzędzie inkluzji społecznej – cz. II”
- Sesja VI „Grupy wrażliwe w dyskursie publicznym”
- Sesja VII „Propaganda, dezinformacja i intoksykacja jako narzędzia manipulacji społecznej”
- Sesja VIII „Partycypacja w życiu gospodarczym jako narzędzie inkluzji społecznej
- Sesja IX – „Life-long learning jako narzędzie inkluzji społecznej”
Udział w projekcie jest bezpłatny. Projekt będzie realizowany w języku polskim z elementami języka ukraińskiego oraz przy poszanowaniu zasady równości i spełnieniu wymogów dostępności.
Zakładana jest kontynuacja projektu w następnych latach przy możliwym rozszerzeniu na inne grupy docelowe.
Planowane efekty projektu:
- podniesienie poziomu wiedzy uczestników projektu – osób z doświadczeniem migracyjnym, a przez to ich zrozumienia, dla leżących u podstaw społeczeństwa polskiego wartości, w szczególności – praw człowieka, tym samym – ułatwienie ich integracji z przyjmującą społecznością,
- zrozumienie prawa – logiki jego stanowienia, w tym konsensusu aksjologicznego, którego jest wynikiem oraz sposobu i zakresu jego stosowania, włącznie z wartościami, których ochronie służy jako narzędzia kształtowania stosunków społecznych,
- podniesienie świadomości prawnej uczestników projektu sprzyjające przestrzeganiu przez nich obowiązującego prawa jako regulatora stosunków społecznych,
- wzrost widoczności oddziaływania środowiska akademickiego na otaczającą rzeczywistość przez ukazanie aplikacyjnego waloru nauki prawa (i nauk pokrewnych) w procesie budowania inkluzyjnego społeczeństwa,
- zrozumienie wyzwań i zagrożeń i szans związanych z procesem inkluzji i integracji, a wraz z tym – spójności społecznej,
- zbudowanie odpowiednich warunków współżycia Polaków i Ukraińców