O projekcie

grafika połączone ręce

Ogólnopolski projekt edukacyjny pn. II Lubuska Szkoła Letnia „Prawo na rzecz inkluzji społecznej” jest adresowany do studentów i studentek z ośrodków akademickich w całej Polsce. Projekt stanowi uzupełnienie procesu nauczania formalnego na poziomie studiów wyższych, realizując ideę life-long learningu. Stanowi także realizację postulatu edukacji z zakresu praw człowieka realizowanej na rożnych poziomach i w różnych formatach, w sposób dostosowany do zdolności percepcyjnych odbiorców.

Celem projektu pn. II Lubuska Szkoła Letnia „Prawo na rzecz inkluzji społecznej” jest promowanie znaczenia badań w naukach prawnych i dyscyplinach pokrewnych oraz wypracowanej na ich podstawie wiedzy naukowej w procesie budowy inkluzywnego społeczeństwa.

Projekt obejmuje przeprowadzenie 9 sesji wykładowych, udział w których pozwoli na podniesienie poziomu wiedzy uczestników i uczestniczek, a przez to – zrozumienia dla leżących u podstaw społeczeństwa wartości (aksjologii konstytucyjnej i tożsamości europejskiej), w szczególności – praw człowieka, stając się tym samym narzędziem ułatwiającym zrozumienie dla odmienności i potrzeby owartości na nią:

      1. „Krajowy system ochrony praw człowieka”
      2. „Europejski i międzynarodowy system ochrony praw człowieka”
      3. „Instytucjonalne gwarancje ochrony praw człowieka”
      4. „Zakaz dyskryminacji jako narzędzie inkluzji społecznej”
      5. „(Cyber)przemoc motywowana uprzedzeniami – przeciwdziałanie i zwalczanie”
      6. „Inkluzja społeczna w dobie migracji”
      7. „Grupy wrażliwe w dyskursie publicznym”
      8. „Propaganda, dezinformacja i intoksykacja jako narzędzia manipulacji społecznej”
      9. „Life-long learning jako narzędzie inkluzji społecznej”

Planowane efekty projektu II Lubuska Szkoła Letnia „Prawo na rzecz inkluzji społecznej”:

  • podniesienie poziomu wiedzy uczestników i uczestniczek projektu dla leżących u podstaw społeczeństwa polskiego wartości, w szczególności – praw człowieka, tym samym – ułatwienie ich zrozumienia dla konieczności poszanowania odmienności i indywidualnych tożsamości pozostałych członków społeczeństwa,
  •  
  • zrozumienie prawa – logiki jego stanowienia, w tym konsensusu aksjologicznego, którego jest wynikiem oraz sposobu i zakresu jego stosowania, włącznie z wartościami, których ochronie ono służy jako narzędzia kształtowania stosunków społecznych,
  •  
  • podniesienie świadomości prawnej uczestników i uczestniczek projektu, sprzyjające przestrzeganiu przez nich obowiązującego prawa jako regulatora stosunków społecznych,
  •  
  • wzrost widoczności oddziaływania środowiska akademickiego na otaczającą rzeczywistość przez ukazanie aplikacyjnego waloru nauki prawa (i nauk pokrewnych) w procesie budowania inkluzyjnego społeczeństwa,
  •  
  • zrozumienie wyzwań i szans związanych z procesem inkluzji i integracji, a wraz z tym – spójności społecznej,